תיק הפקה

תיק הפקה לאתר גמר
כתובת האתר https://wordpress.com/stats/insights/newshadash.wordpress.com
תיכון חדש ת"א

hadash_site_logo_no_margin1

תפקידים ראשיים
כתבת:  נעה ברק
עורכת תוכן אודיו – ויזואלי: שירי צפוני
מעצבת ויוצרת אתר: רומי פלדי
עורכת תוכן ומפיצה: ניבי ורדי

1. פירוט תכנון האתר:
 א.  מטרת האתר היא קידום נושא חברתי הנוגע לכל חברות הקבוצה – פמיניזם ושוויון מגדרי. כל הכתבות באתר עוסקות במקומן של נשים בחברה ובסוגיות שאנו כנשים מתמודדות איתן בחיי היום יום. הסוגיות העולות בכתבות אלו הן סוגיות בהן אנו נתקלות באופן שוטף בחיינו, כמו למשל הבגרות בחינוך גופני אותה עברנו השנה, וקיווינו שבעקבות הקמת האתר וכתיבת התכנים עבורו, נקבל כלים להתמודדות עם התופעות בהן עסקנו במהלך העבודה עליו. בנוסף, מטרתו העיקרית של האתר הייתה חשיפת תלמידים ותלמידות לנושאים החשובים לנו, והעלאתם לסדר היום.

 ב. המסר העולה מהתכנים באתר הוא מסר הנוגע בהעצמה נשית ושיווין מגדרי. השקפתנו היא כי מעמד האישה בחברה במצב הנוכחי רחוק מלהיות אידאלי – הממשלה עדיין מגבילה את מידת החופש שלנו על גופנו, נשים עדיין מקבלות שכר נמוך יותר עבור עבודה שווה, ובמרחב הציבורי והתרבותי בכלל נשים מבוזות, מוחפצות, מוטרדות ומותקפות באופן יומיומי. בזמן תהליך הצפת הרעיונות לנושא האתר, נתקלנו במקרים רבים של נשים שהרגישו מוחלשות בתחומים שונים. לכן, החלטנו כי המסר של האתר יהיה העלאת מודעות למעמד האישה בחברה הישראלית, העולמית ובין בני נוער, ודגש על עשייה חברתית ופעילות אזרחית למען חברה שוויונית וצודקת יותר.
המסר אינו מועבר דרך שם האתר על מנת לא להרחיק את קהל היעד שעלול להירתע מהנושא מעורר המחלוקת: מקומן של נשים בחברה ושוויון מגדרי. במקום, בחרנו לרמז על המסר דרך סמלו, המופיע בראש האתר. 

ג. לשיטתנו קהל היעד העיקרי של האתר הוא בני נוער. הסיבה העיקרית לכך היא שתוכן האתר נכתב, נערך ומצולם על ידי בני נוער ולכן גם נלקח מעולמם של בני נוער וידבר יותר לליבם. בנוסף, אנו סבורות כי הנוער הוא הכלי הטוב ביותר ליצירת שינוי, העלאת מודעות, הפצת תוכן וירטואלי והבניית מציאות חדשה ולכן החלטנו כי זהו הקהל המתאים ביותר. ילדים ובני נוער נמצאים בתקופות שינוי, צמיחה ולמידה מתמדת, ולכן זהו הזמן המתאים ביותר לפעול נגד התפיסה אותה החברה מנסה להשריש בתוכם של חוסר שוויון מולד בין המגדרים, ולפתח תפיסה חברתית שונה מזו הרווחת כיום, לעומת אותם מבוגרים ומבוגרות שהשתיתו את תפיסת עולמם על הערכים אליהם חונכו מגיל קטן, וזהו אתגר גדול יותר לעורר אצלם מוטיבציה לעשיית שינוי. אומנם אנו עוסקות בפמיניזם, אך קהל היעד של פמיניזם אינו רק נשים – על מנת ליצור שינוי נדרש שיתוף פעולה בין המגדרים, שינוי חד צדדי לא יביא לדבר. עלינו להעלות את המודעות בקרב הנשים ולעודד אותן לקחת את עתידן בידיהן וליצור את השינוי שהן רוצות לראות בעולם, ובמקביל להעלות את המודעות גם בקרב הגברים כי ישנו מצב קיים של אי-צדק שיש לתקן, ולהזמין אותם לקחת חלק במהפכה שבני הנוער עתידים להוביל.

ד. חשוב לנו שהכתבות באתר והאתר כתוצר בפני עצמו יעבירו את המסר העיקרי שלו – הצורך והלגיטימציה של נשים לדרוש שיווין בין המינים והיכולת שלהן להתמודד בסיטואציות שונות, שכרגע בחברה נחשבות למוזרות או בלתי אפשריות עבור נשים. בנוסף חשוב לנו כי התוכן יהיה מנוסח בצורה ברורה ונגישה, והאתר כולו יהיה נוח לתפעול ומזמין.

קונספט ויזואלי ועיצוב
התמונה שהכי מזוהה מבחינתי עם המאבק הפמיניסטי היא התמונה המופיעה על גבי כרזת התעמולה תקופת מלחמת העולם השנייה של המעצב הגרפי ג'. הווארד מילר "! We Can Do It" .

בהשראת תמונה זו, שמסמלת עבורי את ערכי האתר, עיצבתי את האתר, תוך התחשבות בגורמים ואילוצים נוספים (לכן הרעיון המקורי מעט אבד). לדוגמא, הצבעים הנועזים המשרתים את כרזת התעמולה לא שירתו את המטרות אליהן כיוונתי בבניית האתר, מאחר וצבעים אלו הם נועזים מדי לאתר אינטרנט ואינם מזמינים. לכן כפשרה, שמרתי על הצבעים מהשפה הגרפית של הכרזה המקורית, אך השתמשתי בגוונים רכים יותר שלהם כדי ליצור אתר מזמין יותר. ניתן לומר שזהו גם מסר חברתי – את המהפכה שלנו אנו לא רוצות לעשות לבדנו ובאופן מאיים ואלים, אנו רוצות להזמין את כולן וכולם להצטרף אלינו ולראות את היופי שבמטרה שלנו, ולא להזדעזע ולהירתע ממנה. בנוסף, הרקע באתר מעוצב באופן מדורג בין גווני הכחול והאדום/ורוד – צבעים המשוייכים למגדר בדרך כלל (כחול לבנים וורוד לבנות). הרקע המדורג מטשטש את הגבולות בין המגדרים, ומלבד היותו אסתטי הוא משרת את המטרה שלנו לשבור את הדיכוטומיה המגדרית ולהגיע לשוויון.
מלבד המשפט "we can do it" הלקוח מתוך הכרזה, תמונות הנושא המתחלפות מציגות סיטואציות בהן בעינינו מודגש כוח נשי ושוויון לצד אווירה צבעונית קלילה ומזמינה עליה השתדלנו לשמור בתוכן ועיצוב האתר.
על אווירה צעירה ומזמינה לבני נוער שמרנו בעזרת וידג'ט הגלריה, האינסטגרם והפייסבוק. (לדוגמא שימוש ב "אמוג'ים" או "האשטגים"). בנוסף צבעי הפסטל בהם השתמשנו בשפה העיצובית של האתר הם צבעים רכים ששמנו לב כי בני ובנות הנוער אוהבים את הסגנון שלהם – הן ברשתות החברתיות כמו העלאת תמונות 'חיוורות' בטאמבלר ובאינסטגרם, והן בסגנון הלבוש, צבעי הפסטל נפוצים מאוד.

תכנון ממשק משתמש
המטרה הראשונה שהייתה לנו באשר לתכנון ממשק המשתמש הייתה לעשות אותו נוח לתפעול, ברור ומזמין. הפונט שבחרנו להשתמש בו באתר הוא פונט מזמין ומודרני, מעוגל ועבה. הפונט ברור לקריאה ובגודל גדול, על מנת שיהיה נוח לכל משתמשי האתר לגלוש בו. באתר יש שני סרגלים למעבר בין כתבות, אחד ראשי בראש האתר ואחד בצדדיו. הרציונל מאחורי בחירה זו היא שכאשר נכנסים לאתר שמים לב בסרגל הראשי על מה נכתב באתר, במה עוסקות הכתבות, ומקשרים ביניהן לבין התמונות הרצות מעליהן וכך מבינים את המסר והעיסוק המרכזיים של האתר. כאשר נכנסים לכתבה וקוראים אותה, מן הסתם גוללים למטה על מנת לקרוא את המשך הכתבה, וכדי שלא יצטרכו המשתמשים לגלול חזרה למעלה כדי לקרוא כתבה אחרת, הוספנו סרגל בצד לשימוש נוח באתר בעת קריאת הכתבות. בנוסף הוספנו עמוד יצירת קשר ו'ווידג'טים' של משתמשי הרשתות החברתיות שלנו באתר על מנת שהפניות אלינו יהיו נוחות לכל אדם בין אם הוא משתמש בפייסבוק, אינסטגרם, או במייל על מנת לשמוע את חוות דעתו ולשפר את חוויית המשתמש באתר.
לאתרנו הוספנו סמל, שמסמל את אתרנו בדפדפן וביישומים אחרים. עשינו זאת על מנת שלמשתמשים יהיה קל להבחין באתר אם הם שומרים אותו בסרגל הכלים שלהם בדפדפן או אם יש להם כרטיסיות רבות פתוחות, וכך הגישה אליו תהיה נוחה הרבה יותר.
השפה הגרפית של האתר היא יחסית – בראש העמוד מופיעות תמונות מתחלפות, אשר גם מוסיפות תוכן וגם מבהירות את מסריו של האתר, וברקע ישנו רקע חיוור ולא דומיננטי על מנת לא למשוך את תשומת הלב. עשינו בחירות אלה על מנת להקל על המשתמש להתמקד בתוכן, ועם זאת להזמין אותו אל האתר עם תמונות צבעוניות מתחלפות.

מפת אתר

2. תיאור העבודה על הכתבות

א. לא בבית ספרנו
נושא שיעורי הספורט בבית הספר עלה כמעט באופן מיידי כאשר דנו באפשרויות לכתבות לאתר, מכיוון שכולנו נפגענו מהנושא באופן אישי וחווינו אותו באופן יום-יומי.
החלטנו שהכתבה שתעסוק בנושא תהיה בצורת מאמר דעה כי הרגשנו שבמקרה הזה, מדובר בנושא בו חשוב לנו להביע דעה ולהציג את הבעיה כפי שאנו רואות אותה.
את התחקיר בנושא הבגרות בספורט לבנות שירי צפוני, עורכת וצלמת האתר, עשתה בעצמה. שירי באופן אישי התנגדה להשתתף בחלק הזה בבגרות בחינוך גופני באופן עקרוני. הנושא הציק לה, והיא דיברה עליו בפורמים שונים, וכך נוצר מצב שהיה לה טקסט  ונקודות עליהן דיברה. את הטקסט הזה העבירה שירי לעורכת התוכן, ניבי ורדי, שתרגמה אותו מטקסט בעל-פה למאמר.

לכתבה צירפנו שני סרטונים של שירי מדברת על הנושא מתוך אירוע "במה לחברה ישראלית" שהתרחש בבית הספר, ומתוך התוכנית "23 דקות" בחינוכית.

התמונות ששולבו בכתבה הן תמונות ממשחק כדורסל של נבחרת הכדורסל של בית הספר, אליו הגיעה נעה ברק (הכתבת) ואותו צילמה. בתמונות מוצגת אהדה גדולה כלפי הספורטאים וכלפי הנבחרת, אליה מתייחס בית הספר כפרויקט דגל. תמונות אלו משדרות את האווירה הספורטיבית, ההנאה והתחרותיות במשחק – בו מאפשר בית הספר רק לבנים להיבחן.
בתמונה הראשית, שגם אותה צילמה נעה ברק, מופיעות שתי נערות מטפסות מעל גדר. התמונה מייצגת את תחושותינו לגבי הסיטואציה בה נמצאות הבנות הנדרשות להיבחן בבגרות בספורט שאינה בהכרח טועמת את יכולותיהן או את ציפיות החברה.
לעיצוב התמונות השתמשנו בפוטושופ.

אנו מאמינות שיקראו את הכתבות מכיוון שהן מתארות את סיפורנו האישי, ומתאימות לקהל היעד של האתר. מכיוון שהאתר פונה לבני ובנות נוער, נושא הבגרות הוא נושא השייך לחיי היום יום שלהם\ן ונושא הבגרות בספורט לבנות בפרט מפריע ופוגע בנערות רבות.

ב. נהגות מונית
במהלך 'סיעור המוחות' שנערך במטרה לחשוב על רעיונות מתאימים לכתבות, עלה הנושא של הגדרת מקצועות מסוימים כ"גבריים" וחלק כ"נשיים". בדיוק בתקופה זו, באחת מהפעמים בהם נעה ברק (אחת מחברות הקבוצה) נסעה במונית, היא נסעה עם נהגת ששמה ויקטוריה. ההבנה כי המראה של נהגת מאחורי הגה המונית הוא חריג בנוף התקשרה לרעיון הכללי של הכתבה עליה חשבנו. במהלך שיחה עם אותה הנהגת נעה גילתה כי מצבן של נהגות המונית אינו פשוט, והן נתונות ליחס משפיל המגיע מהסביבה, מהנוסעים ומנהגי המונית איתם הן עובדות. לאחר מחקר קצר על נהגות מונית, גילינו את פרויקט מוניתה. מודבר בפרויקט שיזמה אורה לוי, נהגת מונית בעצמה, ומטרתו לאפשר סביבת עבודה בטוחה ונעימה לנהגות מונית, ולנוסעות ונוסעים שעשויים להעדיף נהגות מונית על פני הנהגים, אך לא ידעו שהדבר אפשרי. יצרנו קשר עם אורה וערכנו איתה ראיון טלפוני. בנוסף, חזרנו אל ויקטוריה נהגת המונית וערכנו איתה ראיון מצולם ואף צילמנו ראיונות עם תלמידות ותלמידים צעירים בנוגע לדעותיהם בנושא נשים העוסקות במקצועות "גבריים" בכלל ונהגות מונית בפרט.

לצערנו, כל החומרים אותם צילמנו וכתבנו נמחקו ולא יכולנו לשחזר את העבודה שאבדה. יצרנו קשר עם אורה בשנית וביקשנו ממנה לצלם ראיון קצר, והחלטנו להפוך את הכתבה לכתבה כתובה.
למרות שבסופו של דבר הראיון עם ויקטוריה לא נכנס לכתבה, היא הייתה הניצוץ שהדליק את רצוננו לחקור את הנושא ולכן הוספנו את תמונתה לכתבה.

בחרנו להשתמש בראיון מצולם עם אורה כי חשבנו כי וידאו ימשוך צופים וקוראים ויעלה את רמת ההתעניינות בכתבה, ובנוסף רצינו לתת במה רחבה לאישה ופרויקט חשוב כל כך בעיננו.

לתמונה הראשית בחרנו בתמונה של הצוות של מוניתה ולא בתמונה בסיסית לא מזוהה הקשורה למוניות, מאחר ובחרנו לעסוק ביוזמה פרטית יותר מאשר התופעה של נשים נהגות מונית ככלל.

ג. חזקת הגיל הרך
כחלק מהתחקיר שלנו למציאת נושאים לכתבות נתקלנו בפרויקט "תא העיתונאיות". תא העיתונאיות הוא התאגדות של נשות תקשורת ישראליות, שהחל לפעול ביוני 2012 ומקדם מטרות שונות כגון שיווין מגדרי או יצוג נשי הולם על המסך. אחת מהעיתונאיות שלקחו חלק בפרויקט היא אלינור דוידוב . קראנו עליה וגילינו כי בשנה האחרונה היא פועלת נגד ביטול חוק חזקת הגיל הרך.

בשלב זה פנתה הכתבת שלנו לתחקיר בנושא החוק ועל אלינור עצמה, ואף קבעה איתה ראיון מצולם.
לראיון הגיעו הכתבת ועורכת התוכן, ולאחריו העבירו את החומרים אל עורכת התוכן אודיו-ויזואלי שערכה אותם לכדי סרטון.
התחקיר נעשה ברובו באינטרנט, ראשית רצינו להבין לעומק את משמעות החזקה בחוק וקראנו את המידע המצוי כמוגדר בחוק, לאחר מכן הגעתי למאמרי דעה של אלינור דוידוב באתרים שונים (דוגמת "שיחה מקומית"), דפדוף בעמודי פייסבוק ושיתופים חברתיים שנעשו בנושא (א' זה אבא, יואב קיש, אלינור דוידוב),
כתבות מרובות בנושא בין אם מבחינה כלכלית (גלובס) חברתי (הארץ, ידיעות). בנוסף צפייה בסרטונים ודיונים שהתקיימו בנושא (ווינט, וואלה).

לאחר שלב התחקיר יצרנו קשר עם אלינור והגענו לצלם איתה ראיון בביתה, בובחרנו להתמקד בעבודתה בנושא שימור החוק.

לאחר צפייה בראיון המצולם הבנו כי עלינו לשקף גם את הצד השני של המאבק, ולכן פנינו לאמיר שיפרמן, מייסד תנועת א' זה אבא – תנועה הנלחמת על זכויותיהם של אבות גרושים, פרודים ובתהליכי גירושים. בתום תקופה ארוכה של ניסיונות לתיאום ראיונות עימו, החלטנו כי עלינו למצוא פתרון שונה להצגת תגובת הצד הגברי. החלטנו שאת התגובה נציג באמצעות קריינות בה נפרוש את טענות האבות הגרושים, אותה נלביש על קטעי עיתונות שונים שנערכו בנושא. 

עריכת הכתבה התבצעה בתכנת העריכה Premiere, והתמונות המצורפות נלקחו בזמן הראיון או מצילומי עיתונות שונים.

לתמונה הראשית של הכתבה בחרנו בתמונה של ילדה בלתי מזוהה, שפניה לא נראות לנו, שאת ידיה מחזיקים גבר ואישה. הגבר והאישה מייצגים את הוריה, שכל אחד מחזיק ביד אחרת, ומייצגים את 'חזקת הגיל הרך' – מצד אחד האבות, ומצד שני האמהות. את ראשיהם של האם והאב לא רואים, רק של הילדה, מה שמייצג את העניין המרכזי בסוגייה סביב חזקת הגיל הרך – טובת הילדים. הילדה היא במרכז התמונה, ובסופו של דבר טובתם של הילדים היא מה שתכריע בסוגייה.

ד.לנו אכפת
כאשר קבענו האתר יזוהה עם מאבק פמיניסטי, ידענו כי הנושא החשוב ביותר עבורנו הוא אלימות מינית כלפי נשים, וזה נושא שנשקיע משאבים רבים לקדם.
בחרנו ליצור קליפ לעליית מודעות בנושא. הקליפ מציג שורה של קטעים מסרטי קולנוע ותכניות טלוויזיה המחפיצים נשים, מציגים אותן באור מזלזל ומראים קטעים בהן נשים מוטרדות או חוות מקרים שונים של תקיפות מיניות.

לבחירה להשתמש  בקטעים מתוך עולם הקולנוע היו מספר סיבות. תחילה, מדובר בקטעים מוכרים, היוצרים עניין והזדהות בקרב הקהל. עצם שינוי קונטקסט הקטעים (מבידור לקטעים המציגים אלימות וזלזול בנשים) ייצור גם הוא אצל הצופים הד לאחר הצפייה, ויוכל להוביל להשפעה יותר חזקה של הקליפ על הסביבה.
בנוסף, הקטעים הנלקחו מתכניות טלוויזיה וסרטים התקשרו לחומר שלמדנו בכיתה במהלך שיעורי תקשורת, במיוחד בהקשר של נשים בתקשורת, ולכן ראינו בקליפ הזדמנות ליישום החומר הנלמד.

בין כל קטע מוצגת שקופית המראה סטטיסטיקות הקשורות לנושא האלימות המינית כלפי נשים בחברה. השימוש בשקופיות אלו הוא שמעביר את המסר בקליפ ומשמש אותנו כחלק החינוכי והאינפורמטיבי בו.

בכדי למצוא את הקטעים לקליפ – מלבד חיפוש נרחב באינטרנט אחר קטעים מתאימים- ביצענו 'סקר'. שאלנו מספר גדול של אנשים על רגעים בהם צפו בסרט והרגישו שהם צופים בסיטואציה שאינה מוסרית, שבה אישה נתקפת או מושפלת. היקף הקטעים שקיבלנו הפתיע אותנו.
כמעט בכל סרט או סדרה שהעלנו, נתקלנו בקטע בו נשים חוות אלימות או מוצגות באור מזלזל.

בחרנו ליצור קליפ ולא כתבה בכדי שהתוצר יוכל לשמש כמעין 'פרסומת' למטרה – קליפ יוכל להיות מופץ בקלות, וליצור יותר עניין אצל קהל היעד שלנו.

כאמור, האתר מכוון לקהל יעד צעיר, ולכן דווקא בנושא קשה וכאוב כמו זה, העדפנו להקל על הצופים ולהשתמש בקטעים מעולם התוכן שלהם, כך שיוכלו באמת להתעמק בנושא.

את הקטעים הורדנו למחשב וערכנו באמצעות תוכנת העריכה Premiere.

בחרנו בתמונה הראשית תמונה מתוך הסצנה האיקונית מתוך חלף עם הרוח שבה רט באטלר אומר "Frankly my dear, I don't give a damn". לקליפ קראנו "לנו אכפת", לעומת רט באטלר בציטוטו הידוע, כדי להדגיש את המסר שלנו. הציטוט המזוהה עם התמונה עובר גם ללא צירוף המילים, והאמנו שצירוף התמונה כפי שהיא התיי חזקה מספיק בפני עצמה כדי לייצג את כוונותינו בקליפ. בחרנו לא לצרף לפוסט של הקליפ תמונות נוספות, מאחר ולדעתנו הקליפ מדבר בעד עצמו ויש בו מספיק חומר ויזואלי.

אנו מאמינות כי קוראי האתר יצפו בקליפ שלנו. למרות שמדובר בנושא חשוב ומשמעותי, שהוא כשלעצמו עשוי להיות זה שיגרום לצופים להתעניין ולהתעמק בקליפ, צורת הגשתו של הנושא היא קלה לצפייה ומספקת בידור בצורה מסוימת, ולכן ימשוך את קהל היעד שלנו.

ה. את לא צריכה להשתנות

כאשר ניסינו לחשוב על רעיונות לכתבות, שמענו מהמורה שלנו שרוב התלמידות הצעירות אותן היא מלמדת חוששות לאכול בציבור בכלל וליד בנים בפרט. כאשר שמענו על כך, כל אחת מחברות הקבוצה יכלה להעיד על עצמה או על חברותיה כי הייתה תקופה בה התביישו לאכול בפומבי.

בעקבות כך, החלטנו לצלם בוידאו בנות מודות בבעיה הזאת, וכך אולי להצליח למגר אותה.
פנינו לקבוצות גדולות של תלמידות ומספר תלמידים בגילאים שונים, בעיקר תלמידות ותלמידי תקשורת, וביקשנו מהם להצטלם עבור הכתבה. להפתעתנו, מרבית הבנות איתן דיברנו העידו על עצמן כי לא יאכלו בציבור, ליד בנים, או בכמות הנחשבת "גדולה". את התלמידות העמדנו את הבנות לפני מסך ירוק, כדי לבחור בעצמנו את הרקע עליו יראו הבנות בכתבה.

הבנות ענו לנו על שאלות כמו "האם את מביאה אוכל מהבית לבית ספר?" , "במה התופעה קשורה לדעתך?" ו"איזה מאכלים "יותר מקובל" לאכול ליד בנים", ורובן ענו לנו תשובות כמו "לא רוצה שיחשבו שאני שמנה או בהמה".

אספנו סיפורים ועדויות ממספר גדול של תלמידות, אך בשלב הצפייה בחומרים הרגשנו כולנו שהסיפורים שלהן לא מעבירים מסר חזק מספיק. בעקבות כך החלטנו כי את העדויות של התלמידות נחליף בעדויות שלנו. כך, נוכל להתמקד בארבעה או פחות סיפורים, וליצור חיבור יותר עמוק בינינו לבין הצופה. בנוסף, מכיוון שמדובר בנושא רגיש ותופעה השכיחה בעיקר בגיל צעיר, העדפנו להכניס את העדויות האישיות שלנו, כדי להעניק זווית בוגרת יותר ותחושה כי לבנות יש לאן לפנות.

היה לנו חשוב להעביר לבנות מסר, שהן לא צריכות להתבייש, שיש הרבה בנות שמרגישות כמוהן  ושאין סיבה שיחששו לאכול בציבור.

לצורך עריכת הכתבה השתמשנו בתוכנת העריכה Primiere .

אנו מאמינות כי יצפו בוידאו שלנו מכיוון שמדובר בנושא שהרבה בנות (ובנים) יוכלו להתחבר ולהזדהות אליו, ממש כפי שחשנו אנו כאשר שמענו על הנושא בפעם הראשונה.

3. אחראי שיווק, הפצה וקידום האתר
בתור מפיצה ומשווקת של האתר, מטרתי הייתה לחשוף את האתר לכמה שיותר אנשים ובעיקר לקהל היעד שלנו – בני ובנות נוער. לצורך הפצת ושיווק האתר השתמשתי בשתי רשתות חברתיות עיקריות – פייסבוק ואינסטגרם.

השימוש באינסטגרם נועד לפניה לקהל צעיר יותר. משתמשי הרשת מורכבים בעיקר מילדים ובני נוער, ומכיוון שזהו קהל היעד אליו כיוונו את האתר, זהו כלי מתאים לקידומו בקרבם.
הפוסטים באינסטגרם נכתבו בשפה צעירה ובשימוש במאפיינים שונים המתאימים לרוח הרשת החברתית. רציתי ליצור חשבון באווירה קלילה, איתו בני הנוער יוכלו להזדהות וכזה שימשוך את העניין שלהם באתר.
עוד אמצעי שבו השתמשתי בכדי להתחבר לעוקבים של העמוד הוא פרסום "אינסטה סטורי" דרך החשבון, כך שהצופים יכלו לראות את העשייה שלנו ולקבל תכנים באופן שוטף. נוסף על ה"סטורי" הרגיל גם העלינו סרטוני לייב בהם העוקבים יכלו לצפות בנו עובדות על הכתבות השונות בשידור חי ואף לשאול שאלות לגבי האתר. השימוש באינסטגרם ככלי שיווקי בהחלט הניב פירות – כל פוסט שאנו מפרסמות זוכה לעשרות לייקים ובעקבות כך גם כמות הכניסות לאתר עלו.
מעבר לכך, כאשר החל העמוד לצבור עוקבים, השתמשתי בו בכדי לשתף (בעיקר דרך פונקציית הסטורי) עמודי אינסטגרם שונים שנועדו לקדם שוויון וזכויות נשים או עקרונות נוספים המתאימים למאבק הפמיניסטי שהינו נושא האתר. כך, נוכל לחשוף את עוקבינו לעוד מגוון חשבונות אינסטגרם העוסקים בנושאים חשובים ומהותיים.
נכון לעכשיו, לחשבון האינסטגרם מעל ל 170 עוקבים.

השימוש בפייסבוק נועד בכדי להעביר תכנים קצת יותר רציניים מאלו שהועברו באינסטגרם. הפייסבוק מאפשר כתיבת פוסטים ארוכים, שיתוף תכנים חשובים וממוצע הגילאים של המשתמשים בו גדול בהרבה מזה של האינסטגרם. למרות הניסיון ליצור פלטפורמה בה נוכל לשתף תכנים חשובים, עמוד הפייסבוק שלנו לא זכה להצלחה. שיתפנו אותו בחשבנות הפרטיים שלנו ושל חברינו ואף בקבוצות ועמודים בנושאים המתאימים לאתר שלנו, אך בכל זאת לא זכינו לתמיכה רבה. אני מאמינה כי מכיוון וקהל היעד שלנו הוא צעיר ולרוב אינו משתמש ברשת הפייסבוק, העמוד לא זכה למספר לייקים גבוה ולעוקבים פעילים.

בנוסף, הוספתי באתר לשונית צור קשר, דרכה יוכלו גולשי האתר ליצור קשר עם צוות האתר ולשמור על הקשר השותף שניהלנו איתם דרך הרשתות החברתיות.

התוספת של לשוניות האינסטגרם והפייסבוק באתר עצמו משמשות גם הן ככלי בכדי להדגיש את התקשורת הפתוחה בינינו לבין הגולשים, ואת האווירה הצעירה אותה אנו מנסות לייצר באתר.

מכיוון שאחת ממטרות האתר העיקריות הינה השפעה על הדור הצעיר, אני רואה בשימוש שלנו ברשתות החברתיות כמעבר לאמצעי הפצה לאתר. מדובר בכלי שדרכו נוכל באמת לחדור לעולמם של בני הנוער כיום, ולדבר אליהם בשפה שהם מבינים.

מעבר לשימוש בפייסבוק ובאינסטגרם, חברנו לאתר של חברינו לכיתה והשתדלנו לפרסם אחד את השני במקביל, בפלטפורמות החברתיות בהם השתמשנו בכדי לפרסם את אתרנו שלנו.

  1. . רפלקציות

א. הרפלקציה של נעה

העדפתי לסוג העבודה משתנה בין המשימות, דבר שהתוודעתי אליו במהלך הפרוייקטים שלנו בניו מדיה. היו מקרים מסויימים כמו העלאת רעיונות, דיונים על החומרים ועשייה בשטח בהם עבודת הצוות הייתה משמעותית במיוחד. לרוב אני מעדיפה עבודה אינדיבידואלית, בה אני מצליחה להתרכז ולמצות את יכולותי כמו בכתיבת שאלות, טקסטים ותכנון.עבודת צוות משמעה הדדיות והשקעה של כל חברי הקבוצה, דבר המקשה לפעמים על התפקוד והעמידה בזמנים, אולם כאשר כל אחת נתנה מעצמה ועבדנו בסנכרון העבודה הייתה נהדרת הן מבחינת האווירה והן מבחינת התוצר.

תפקידי באתר היה להיות הכתבת. העבודה הייתה משותפת ולמעשה כולן לקחו חלק בהכל כלשכל אחת נישה משלה. אופי העבודה היה כרוך בהעלאת רעיונות שישרתו את מטרת האתר (התעסקות בנשים ומקומן בחברה), מימוש הרעיון תוך מציאת גורמים מקשרים, כמו כן, התקלות בבעיות ומציאת פתרון הולם. במהלך העבודה הראתי יצירתיות ולקיחת אחריות, על אף הקושי בתפקיד "הכתב" מדובר בתפקיד מעניין ביותר שגרם לי לחקור ולהעשיר את הדעת.

בחרתי להשתתף בהתמחות ניו מדיה מתוך משיכה למקצוע העיתונאי. בימינו הטכנולוגיה מתקדמת ומתפתחת באופן מזהיר ולתקשורת, אמצעי המדיה המגוונים, חלק משמעותי במצב.בכיתה י' נתבקשנו לבחור בין קולנוע לניו מדיה, על אף משיכתי הרבה לקולנוע החלטתי לבסוף להצטרף לניו מדיה מתוך עניין בעשייה התקשורתית וההבנה של התנהלות הדברים בשטח. כמו כן, מאז ומעולם אני זוכרת את עצמי כסקרנית, צמאה לידע ולקבלת תוכן, דבר המתאפשר בהתמקצעות של ניו מדיה.

כאשת תקשורת נקודת המוצא שלי הנה מתן ביטוי ליחסים בינאישיים, התעסקות בהיבט האנושי והפסיכולוגי שבסיקור תקשורתי והשפעותיו. ללימודי הניו מדיה לא הגעתי עם רצון להעברת מסרים אידאולוגיים מסוימים. האתר אותו בנינו אכן משמש ככלי להעברת מסרים אידאולוגיים ומשמש כמדרגה בדרך לשינוי, נקודת המבט הצעירה, והמחוברת לקרקע בו בעת, אותה העברנו משמשת כאמצעי להעברת מסרים, בעיקרם מסרים חברתיים, אולם כידוע תחומי ההשפעה נובעים אחד מן האחר והנושא הפמיניסטי נוגע לכל. במהלך העבודה נפגשנו עם נשים בכל הגילאים והתוודענו לבעייתיות הקיימת, כאשר ניהלנו דיונים עם אנשים ושמענו תגובות אודות עבודתנו הייתה ניכרת הזדהות והתעוררות.
האתגר האמיתי שלי בתור אשת תקשורת הנו הפקת המיטב מן התוכן הנתון, תמיד יש לאן לשאוף, עוד מידע, עוד דעות, עוד סיפורים. הבחירה והעריכה של החומרים מתעלת וגורעת בו זמנית.
בתור אשת תקשורת תמיד אשאף למבע מדוייק ואובייקטיבי (מיסודות העיתונות).
קושי מסוים אותו אני חווה באופן אישי היא התעסקות התקשורת בתפל וחוסר משמעות אותו אני חווה לעתים, כדי להתגבר על כך בתור אשת תקשורת אבחר להתעסק בנושאים המושכים אותי ושאיתם אני מזדהה.

התחום המועדף עליי ביצירת אתרים אינו ספציפי, אם אפשר להגיד אווירת האתר ומה שהוא משדר באופן כללי בין אם בתוכן הטקסטואלי או הוויזואלי. זאת אמרת הרכבת כל החלקים ושמירה על הרמוניה מסוימת. ענף זה מתאים לי מכיוון שאני טובה בלנתח מידע ולהסתדר בתחומים מגוונים, נוסף על כך יצירתיות, יוזמה וסקרנות מועילות ביותר כשמדובר בקישור בין מאפייני האתר.

מן ההתמחות שלי בניו מדיה הפקתי לקחים אודות עבודת צוות, אחריות ועמידה בקשיים באופן מקורי.  אקח עמי את הרגעים הכנים והחיבור לשורש העניין אותו בחנו, אשאיר מאחור את העייפות והעצלנות שהורגשו לעתים. באופן אישי אני מאמינה כי ניתן ללמוד ולהחכים מכל חוויה בין אם היא מוצלחת או לאו, ההתמחות בניו מדיה ושילובי בתקשורת מזה 6 שנים תרמה לי בהבנת המרקם החברתי בארץ טוב יותר וכמו כן ייחודיותם של בני האדם. במבט לאחור, כל מרואיין איתו דיברנו וכל שאלה ששאלנו נתנו רגעי חשיפה יקרים, הזדמנות לאדם לבטא עצמו, (במגוון דרכים-בין אם בביישנות או אקטיביסטיות אידאולוגית)הזדמנות שהתאפשרה בזכותנו

———————————————————————————————————–

הרפלקציה של רומי

העדפתי מבחינת עבודה היא עבודה אינדיבידואלית. לעומת זאת, בעבודה עיתונאית, ובפרט בעבודה על האתר, לא נתקלתי בעבודה אינדיבידואלית לחלוטין. בכל שלב בעבודה נעשה שיתוף פעולה בין חברות הקבוצה, הבעת דעה על מהלך העבודה, העלאת רעיונות נוספים ודיונים סביב המשך העבודה. את האתר לא עיצבתי לבדי ועל דעת עצמי, על הכל נעשה בשיתוף פעולה על מנת ליצור את התוצר הטוב ביותר וזה שמקובל על כולן. ובכל זאת אני מעדיפה עבודה אינדיבידואלית מאחר ואני עובדת טוב יותר לבדי ובלי הסחות דעת סביבי ודעות שונות שאיתן אני צריכה להתמודד ולרצות, ומתוך אמונה בעצמי ובשיקול דעתי שיהיו מספיקים כדי לייצר תוצר טוב. אומנם השיתופיות בעבודה הפרתה אותה ואת התוצר, אך לעיתים היוותה מכשול וגרמה לאווירה מתוחה. לכן אני מעדיפה עבודה אינדיבידואלית עם עצמי – ללא לחצים חיצוניים, ללא רעשים, ועם יכולת התמקדות והפעלת שיקול דעת וקבלת החלטות משמעותית יותר.

תפקידי באתר היה עיצוב האתר. עיצוב האתר נעשה יחד עם יתר חברות הקבוצה ובהתחשבות בשיקול דעתן, אך רוב העבודה נעשתה לבד. לכל אחת מחברות הקבוצה הייתה דעה בנוגע לאיך האתר אמור להיראות, ואני שקללתי ואיזנתי בין כל הדעות עד להבאת התוצר למצבו כיום. רוב העבודה נעשתה לבד, כאשר אני בכיתה או בביתי על המחשב שלי, ובעיקר עבודה של ניסוי וטעייה לגבי מה העיצוב המתאים ביותר למטרות שהגדרנו לעצמנו מראש. לדעתי תפקדתי באופן יעיל וטוב, הקפדתי לעמוד בלוח הזמנים ולשתף את חברותיי לקבוצה בהחלטות העיצוביות שקיבלתי, ובנוסף התחשבתי בדעותיהן בעת העבודה עליו – אומנם שיקול הדעת שלי הוא זה שקבע בסופו של דבר, וייתכן שעובדה זו מצביעה על כך שלא הייתי פתוחה לחלוטין לדעותיהן.

אל ההתמחות בניו-מדיה הצטרפתי באמצע שנה שעברה (י"א) אחרי שלמדתי קולנוע מכיתה ז'. לאחר הסתייגויות רבות מלימודי תקשורת, לאחר שהתחלתי ללמוד גיליתי כי המקצוע מעניין אותי מאוד ונוגע בנושאים רבים שמעסיקים אותי ביום-יום: תרבות הצריכה, התרבות הקפיטליסטית, ייצוגן של נשים בתקשורת ועוד. במקביל לעניין שהתעורר וגבר בתקשורת, העניין בקולנוע פחת הן בגלל המסגרת המצומצמת והבעייתית בה פעלה המגמה בבית הספר, והן בגלל העניין הגובר בתחומים שונים ומסקרנים גם ללא קשר לתקשורת. כשהמסגרת של קולנוע בבית הספר הפכה בלתי אפשרית להתנהלות בתוכה עברתי להתמחות בניו-מדיה. אינני מתחרטת על החלטה זו, ואני שמחה שמעז יצא מתוק והצלחתי להביא את עצמי לידי ביטוי בהתמחות בניו-מדיה.

נקודת המוצא שלי כאשת תקשורת היא בראש ובראשונה לשרת את האזרחים. עליי למסור לאזרחים מידע אמין, נכון ומלא, לא לחסוך מהם מידע אם אני מוצאת אותו חשוב לפרסום, ולחשוף אותם לעניינים שונים העומדים על סדר היום. אינני רואה את התקשורת ככלי להחדרת אידיאולוגיה אלא כלי להעלאת מודעות – אינני רואה חשיבות לסקר באופן נרחב את מה שבקוצנזוס, אלא לסקר את מה שאינו מדובר באמצעי התקשורת הפופולריים ושאינו זוכה לסיקור בכלל. כולם יודעים על יוקר המחייה, ההתחממות הגלובלית והמצב הבטחוני בארצנו – אך בעבודתנו העיתונאית עסקנו דווקא בסוגיות פחות מסוקרות ושחשיבותן לא פחותה מאלו האחרים – סוגיות שעוסקות בשוויון מגדרי, כדוגמת חוק חזקת הגיל הרך או השוני בין הבגרות בחינוך גופני של בנות לזו של בנים.

האתגר האמיתי שלי כאשת תקשורת הוא לסקר באופן מאוזן את נושאי הסיקור שלי. בתור האדם שאני, יש לי דעות מוצקות לגבי מגוון נושאים וקשה לי לקבל דעות שונות במהותן משלי. במיוחד בעת עבודה על כתבות העוסקות בשוויון מגדרי, התקלות בדעות שונות משלי והתחשבות בהן היא קשה לי. למרות זאת, הקפדנו על סיקור הוגן כאשר נתקלנו בקונפליקט (כמו בנושא חזקת הגיל הרך) ואני שמחה על כך – למרות הסתייגויותיי על העבודה העיתונאית להיות אתית, אובייקטיבית ומאוזנת.

התחום המועדף עליי ביצירת אתרים הוא התחום בו עסקתי – עיצוב האתר. בתור חובבת אמנות ובעלת חוש יצירתי, עבודות עיצוב קלות לי ומעניינות אותי. התחום הויזואלי חשוב לי מאוד, ובתור משתמשת פעילה במגוון אתרים באינטרנט אני יודעת מה מוצא חן בעיניי ומה לא בעיצובים של אתרים שונים ודאגתי ליישם את זה בעבודה על האתר. בנוסף העבודה על עיצוב האתר היא יותר אינדיבידואלית ולא נדרש שיתוף פעולה בלתי פוסק כמו בתפקידים אחרים, וזה מוצא חן בעיניי מכיוון שעצמאותי חשובה לי בעת עבודתי. בנוסף תפעול האתר בא לי בקלות מאחר ואני יחסית בקיאה בממשקים לבניית אתרים באינטרנט (התנסיתי בכמה בעבר), והיה זה נראה לי טבעי שאני אהיה אמונה על לעצב את האתר.

התמחות זו תרמה לי באופן אישי בכך שהתנסיתי בעבודה עיתונאית שסיקרנה אותי מאז ומתמיד, הן העבודה על הסיקור והן העבודה על העיצוב האתר, ומעבר לכך נהניתי מאוד מהעבודה על האתר. לאחרונה התעניינתי בלימודי עיצוב גרפי ותכנון ועיצוב ממשק משתמש, כך שמההתנסות הקטנה בנושאים אלה באתר זכיתי ללמוד על תהליך קבלת ההחלטות העיצוביות של מעצב גרפי וממשק משתמש, דבר שיכול לתרום לי בעתיד אם אכן אבחר ללמוד נושאים אלה. קיבלתי מהתמחות זו הבנה נרחבת יותר על משמעותה של עבודת צוות ועל יחסי הגומלין ההכרחיים בעבודה בתוך צוות גם כאשר העבודה היא עצמאית, ובנוסף למדתי והחכמתי בנוגע לנושאים שסיקרנו ושידעתי עליהם לפני זה באופן דל ביותר. באשר לעתיד, בהחלט אקח איתי הלאה את מה שלמדתי בעת ההתנסות בעיצוב האתר ואת מה שלמדתי בכלל מהתוכן של הכתבות שלנו. בגלל שנאלצנו לנמק כל בחירה עיצובית באתר ולחשוב עליה מראש, ניתן לומר כי זה שיפר את יכולותיי כמעצבת. סביר להניח שאהפוך למעצבת טובה יותר אם יהיה היגיון מאחורי הבחירות שאעשה ולא אעשה אותן רק כי 'ככה נראה לי'. כנראה שלא אקח איתי הלאה את אופן חלוקת העבודה והעבודה עצמה כדגם להתנהלות מוצלחת, מאחר והיו בה פגמים וחלוקה בעייתית של אחריות בין חברות הקבוצה.

————————————————————————————————————

הרפלקציה של שירי

העבודה בקבוצה הייתה מעט מאתגרת בשבילי בגלל העומס. השילוב של כל מקצועות הלימוד והבחירה והפרוייקטים המיוחדים שאני לוקחת בהם חלק בבית הספר הקשה עליי לעבוד כראוי עם הקבוצה שלי וכך זה תמיד ולכן בדרך כלל אני אבחר אם יש אופציה בעבודה אינדיבידואלית, כך שאוכל לעבוד בשעות שמתאימות לי יותר. למרות הקשיים העבודה בקבוצה על האתר הייתה טובה ומעניינת, היה כיף לחלוק את החוויה של העבודה עם חברות לכיתה.

תפקידי בעבודה היה לערוך. התפקיד הזה התאים לי במיוחד כי אני נהנת לערוך וכי אני מבינה בזה יותר משאר חברותיי לקבוצה. עזרתי לקבוצתי להבין אילו חומרים צריך לאיזו כתבה ולבנות אותה, ומהרגע שהיו לי את כל החומרים כבר התחלתי לערוך וסיימתי בהקדם, לכן אני מעריכה כי התפקוד שלי היה טוב מאוד.

בחרתי בניו מדיה מכיוון שתחום העיתונאות מעניין אותי במיוחד. בנוסף, אני מאוד אוהבת לצלם ולערוך תכנים חדשותיים או תכנים בעלי משמעות אזרחית, ואני חושבת שיש חשיבות לעבודה שלי, ולעצם העובדה שאני מדברת וחוקרת על הדברים שחשובים לי, במיוחד עם הפיכתי בקרוב לאזרחית במדינת ישראל.

באתר הספציפי שבנינו, אני רואה ככלי למסירת האידיאולוגיה שלי, מכיוון שמהות האתר הוא חשיפת האידיאולגיה שלנו כקבוצה לסביבה שלנו ולקהל הרחב. ניתן לראות זו לדוגמא בכתבה שעשינו בנושא חזקת הגיל הרך. מטרת הכתבה היא להפיץ את האידיאולוגיה שלנו ואת הסיטואציה.

כאשת תקשורת הדבר החשוב ביותר הוא שעליי לשרת את ציבור האזרחים. אני חושבת שהעברת המסרים שאני מעבירה דרך אתר האינטרנט שבינינו בהנחה שרבים מאיתנו עושים דברים דומים זה דבר הכרחי לאורח הקיום במדינה דמוקרטית.

מההתמחות הזו קיבלתי מספר דברים. ראשית, מהצד הטכני, קיבלתי יותר ידע בכל הנוגע לעריכה וצילום ובנוסף בעריכה ובצילום באייפד, למרות שלרוב השתמשנו במצלמות ובתוכנת העריכה premier pro. בנוסף, למדתי איך לעבוד כראוי בקבוצה, כך שאת מחלקת את העבודה אך עוזרת לשנייה וכך כולן. ניהול זמנים כראוי כאשר יש כל כך הרבה משימות, גם מההתמחות וגם מהלימודים, הכרה בצרכיה אחת של השנייה ושיתוף פעולה ראוי על סט צילומים. מה שלא ארצה לקחת איתי הלאה מההתמחות הזו זה השימוש באפליקציות עריכה באייפד. אני מרגישה ששימוש בתוכנות אלה הוריד את הרמה והאיכות של עבודותינו וששימוש בכלים מקצועיים יותר נראה בסופו של דבר על החומרים הסופיים. אני מרגישה שהתמחות זו נתנה לי טעימה מהעולם העיתונאי ומהשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים להשמעת הקול שלך.אני בטוחה שחוויה זו תשפיע עליי ותעזור לי בעתיד, גם בצבא וגם לאחר מכן בלימודים ובעבודה.

——————————————————————————-

הרפלקציה של ניבי

באופן אישי, אני מעדיפה עבודת צוות על פני עבודה אינדבידואלית. כאשר אני פועלת בצוות, אני נפתחת לאופקים ונקודות מבט חדשות, כאלו שלא הייתי נחשפת אליהן לולא עבודת הצוות. איני רואה את העבודה בצוות כגורם מעכב או מכשול להתפתחותי או יכולתי להבעה עצמית. אני מאמינה כי גם בעבודת צוות, כאשר היא נעשית כראוי, יש אפשרות והזדמנות לכל אחד ואחת מחברי הצוות להביע ולמצות עצמם – ממש כפי בעבודה אינדיבידואלית. בנוסף, כאשר כל חברי הצוות נרתמים לעבודה, התחושה היא של חלוקה בנטל. תחושה זו יוצרת אווירה וסביבת עבודה מהנה בהרבה מאשר בעבודה אישית.

הייתי משמרת את העובדה שחילקנו בינינו את התפקידים לפי תחומי העניין, היכולות והאופי שלנו. כל אחת מאיתנו עסקה בנושא שעניין אותה ובו היא יכולה למצות את מרב יכולותיה. הייתי משפרת את העובדה שלעתים הגבולות בין התפקידים מעט היטשטשו ולכן חלוקת התפקידים לא הייתה תמיד ברורה (למרות שכאמור, בעיני עבודת סייעה לפיתוח התוצר ולפיתוח היכולות האישיות שלנו.)

תפקידי באתר היה עריכת תוכן. במסגרת תפקידי,העליתי וערכתי את התכנים שעלו לאתר, עבדתי עם כל חברות הצוות, הייתי איתן בקשר מתמיד לגבי עבודתן, סייעתי להן כאשר נזקקו לעזרה או נתקלו בבעיות ולקחתי חלק פעיל בעשייה בשטח. בנוסף, ניהלתי את לוח הזמנים של הקבוצה והייתי בקשר שותף עם מרואיינים ומורים (יחד עם עוד מחברות הקבוצה). חזוני לגבי האתר היה מאוד ברור, ולכן נהניתי מתפקיד שבו יכולתי "לנהל" את כיצד יראה התוצר הסופי. כמובן שלא פעלתי על דעת עצמי, ודאגתי לשאול לדעתן של חברותיי לקבוצה, כך שהתוצאה תשביע את רצון כולן.  בנוסף, תחת כובע העורכת הייתה לי הזדמנות להתנסות בתפקידים השונים מכיוון שחברתי לכל חברות הקבוצה במהלך העבודה.
תפקיד נוסף שביצעתי באתר הוא תפקיד המשווקת והמפיצה. במסגרת תפקיד זה ניהלתי את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של האתר, העלתי תכנים והפצתי את האתר ברשתות החברתיות – דרך החשבונות הפרטיים שלי ובעמודי פייסבוק ואינסטגרם שונים. העלאת הפוסטים לרשתות החברתיות והפצתו לא התבצעה רק על ידי, וחברות קבוצתי סייעו לי בעבודה, אולם מרבית העבודה בתחום זה התבצעה על ידי.

בחרתי בהתמחות ניו-מדיה בשל המשיכה שלי לעולם התקשורת והעיתונות. כבר בשנתי הראשונה בבית הספר מצאתי עצמי נמשכת למקצוע התקשורת ובחרתי בו כמגמה שלי החל מכיתה ז' ועד כיתה י"ב. התכנים שנלמדו בשיעורי התקשורת הובילו אותי לבחור להתמחות בניו מדיה בכיתה י'. אני מאמינה כי עיקר התקשורת בעתיד היא ניו מדיה, ולכן אני רואה חשיבות גדולה בלמידה והתנסות בנושא.

התקשורת בעיני משמשת ככלי הטוב ביותר בכדי להגיע לציבור רחב של אנשים. בין אם בכדי להפיץ אידיאולוגיה בה אני מאמינה או העלאת מודעות לנושא הקרוב אליי, לשמור על זכות הציבור לדעת וליידע את הציבור במתחרש סביבם, ועד שבירת מוסכמות ונורמות חברתיות. כלי התקשורת השונים הם הדרך שלי להביע את עצמי, להשמיע את דעותי ולרכוש ידע בעצמי. האתר מבחינתי הוא אמצעי למסר חברתי. בעבודתנו עסקנו בנושא השוויון המגדרי והמאבק הפמיניסטי – נושא הקרוב מאוד לליבן של כל חברות הקבוצה. ראיתי את השפעת הפעילות שלנו כאשר תלמידות שראיינו פנו אליי ואמרו לי כמה הן חושבות שהכתבות שלנו משמעותיות, או כאשר חברות שלי סיפרו לי שהן ראו פוסט שפרסמנו איתו הזדהו, או שהן נחשפו לנושא אותו לא הכירו לפני שקראו עליו באתר. כאשר שמעתי דברים אלו – כאשר שמעתי שהדברים שכתבנו ופרסמנו השפיעו ועוררו רגש אצל מישהו – זה הרגע בו הבנתי את משמעותו האמיתית של האתר ככלי להפצת מסר בו אני מאמינה. האתגר האמיתי שלי כאשת תקשורת היא העברת המסר אותו רציתי להעביר בצורה ברורה, תוך שמירה על איזון והצגת נקודת מבט רחבה על הנושא.

מההתמחות למדתי ולקחתי איתי ידע לחיים בתחומים רבים. ראשית, רכשתי ידע רב בתחום הטכני – למדתי להקים אתר, להעלות אליו תכנים, ולהשתמש באפליקציות ותוכנות עריכה שונות. למדתי כיצד להפיק, לכתוה ולצלם כתבה ומה הם הקשיים הכרוכים בכך. בנוסף רכשתי יכולות מנהיגות כאשר הייתי צריכה להפיק ולנהל את התנהלותנו ויכולת עמידה בלוחות זמנים והתמודדות עם מכשולים. בנוסף, למדתי לעבוד יחד עם צוות ולגשר על מחלוקות וחילוקי דעות על מנת להוציא תחת ידינו את התוצר המוצלח ביותר.

5. עורך ראשי

העבודה בקבוצה הייתה יעילה מאוד. הגענו למסקנה כבר  בתחילת תהליך העבודה כי הדרך להגיע לתוצר הטוב ביותר הוא עבודה משותפת. לכן, למרות לכל אחת מאיתנו היה תפקיד ברור,אך  נעזרנו ונועצנו אחת בשנייה. כל אחת מחברות הקבוצה לקחה חלק פעיל בכל חלקי העבודה – תחקיר, איסוף נתונים, גיבוש הרעיון, הפקת הכתבה, צילום, עריכה והפצה. למרות שיתוף הפעולה בינינו, חילקנו בינינו את העבודה על פי התפקידים שהגדרנו לעצמנו בתחילת השנה. כל אחת מאיתנו בחרה בתפקיד המתאים לה ואותו תעשה על הצד הטוב ביותר. כך, למרות שהרבה מהדברים נעשו בשיתוף פעולה – הפעולות שנעשו תחת כותרת תפקיד מסוים היו באחראיות בעלת התפקיד. בכדי להבין את אופן פעולתנו ניתן לקחת לדוגמה את תפקיד המשווקת. אני הייתי האחראית על תחום זה, ולכן מרבית התכנים הועלו על ידי, ואני פיקחתי על התנהלותנו ברשתות החברתיות. אולם, לא הייתי היחידה שהעלתה תכנים ובנוסף נעזרתי בחברותיי לקבוצה והתייעצתי עימן לגבי התוכן שהועלה על ידי.

חלוקת התפקידים בינינו התבצעה כך –

  1. נעה לקחה על עצמה את תפקיד הכתבת, שכלל פיתוח רעיון הכתבה, ביצוע תחקיר, כתיבת שאלות לראיונות ואף כתיבת הטקסט שילווה את הכתבה המצולמת באתר.
  2. שירי לקחה על עצמה את תפקיד עורכת הוידאו והצלמת. באחריותה הופקדה עריכת כל הקטעים המצולמים שיצרו את הכתבות שלנו, ועריכת תמונות הסטילס בפוטושופ בכדי להתאים אותן לצרכינו.
  3. באחריות רומי היה עיצוב האתר. היא הצטרפה אל הקבוצה באמצע כיתה י"א לאחר שלמדה קולנוע ולכן הגיע עם ידע קודם בעריכת וידאו וסייעה רבות בתחום זה.
  4. תפקידי (ניבי) היה עריכת התוכן ושיווק והפצת האתר. במסגרת תפקידי כעורכת התוכן פעלתי בשיתוף עם שאר חברות הקבוצה, ערכתי את עבודתן כשסיימו. בנוסף, דאגתי ללוחות הזמנים, הפקת הכתבות, וקשר עם מרואיינים ומורים. במסגרת תפקידי כמשווקת האתר, ניהלתי את פעילותינו ברשתות החברתיות והעליתי תכנים.

הייתי משמרת את העובדה שחילקנו בינינו את התפקידים לפי תחומי העניין, היכולות והאופי שלנו. כל אחת מאיתנו עסקה בנושא שעניין אותה ובו היא יכולה למצות את מרב יכולותיה.
הייתי משפרת את העובדה שלעתים הגבולות בין התפקידים מעט היטשטשו ולכן חלוקת התפקידים לא הייתה תמיד ברורה (למרות שכאמור, בעיני עבודת סייעה לפיתוח התוצר ולפיתוח היכולות האישיות שלנו.)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s