לא בבית ספרנו
בבית הספר תיכון חדש תל אביב, כמו בבתי ספר רבים ברחבי הארץ, התלמידות נבחנות בהתעמלות קרקע כחלק מבחינות הבגרות בחינוך גופני, בעוד הבנים נבחנים בריצה או במשחקי כדור. לנו – יש מה להגיד בנושא.
האם אי פעם נתקלתם בתלמידים שהיו רוצים לעשות את הבגרות בספורט של הבנות? ומה לגבי תלמידות שהיו רוצות לעשות את הבגרות בספורט של הבנים?
בחינות הבגרות בספורט של הבנים, הכוללות לרוב ריצה, משחקי כדור ותרגילי כוח שונות בהכרח בכל בתי הספר בארץ מבחינות הבגרות של הבנות.
כאשר תלמידת בית הספר תיכון חדש ת"א שירי צפוני, ביקשה להיבחן בבחינות הבגרות המיועדות לתלמידים, היא נתקלה בסירוב מצד ההנהלה וצוות המורים לחינוך גופני.
ההבדלים באופי הבגרות בספורט לבנים והבגרות לבנות נובעים מהבדלים הקשורים במין ובמגדר.
מהו מין? סיווג של אורגניזם כנקבי או זכרי. נקבה היא יצור שמייצר תאי ביצית וזכר הוא יצור שבבגרותו מייצר תאי זרע.
מגדר לעומת זאת, הוא כמו התרגום החברתי והתרבותי של המין הביולוגי. מגדר אומר לנו איך גברים ונשים צפויים להתנהג בכל חברה והוא מהווה התפיסה התרבותית של החברה.
לדוגמה, נשים על פי המגדר הן רגישות ונעימות, מגדלות ילדים ונשארות לרוב בבית וגברים יאופיינו בהחלטיות, דומיננטיות, תחרותיות וביטחון עצמי.
כלומר, מאפיינים של מגדר אינם נובעים מההבדלים הביולוגים בין נשים וגברים, אלא מבטאים תפיסה תרבותית שהופכת את השוני לערכים הקובעים את המעמד החברתי של כל מין בחברה.
האם אנו צריכים לאפשר למין ולמגדר שמשויך אלינו להבדיל בננו?
(שירי צפוני, מתוך פרוייקט "במה לחברה ישראלית" בתיכון חדש 2017)
ישנה בעיה בבית הספר שלנו ובמערכת החינוך , וזו בעיה חמורה הדורשת פתרון. בביתי ספר רבים בתל אביב ובארץ בנות נבחנות בהתעמלות קרקע, כביכול ספורט "מתאים לבנות", בעוד הבנים נבחנים בכדורסל ומיומנויות ספורטיביות דומות, מכיוון שזה הספורט בו לכאורה בנים צריכים לעסוק.
הרבה בנות בביתי הספר בכל רחבי הארץ מעדיפות להיבחן בכדורסל או כדורעף ,כמו שהרבה בנים בוודאי יעדיפו לבנות תרגיל בהתעמלות קרקע, במקום לרוץ.
משחק נבחרת הכדורסל של בית הספר "תיכון חדש תל אביב" | צילום: נעה ברק
בשנים האחרונות אני מסרבת לקחת חלק במבחנים של התעמלות קרקע.
אני מאמינה כי זה פסול שמכיון שאני אישה כופים עליי לרקוד ולהיות גמישה. בהתחלה, הכשילו אותי בספורט שנה אחר שנה. השנה,הגעתי לשנת בגרות ובית הספר הודיע לי כי אין לי ברירה – להיכשל או להרכיב תרגיל בהתעמלות קרקע, אופציה שסירבתי לקבל.
יחד עם המחנכת שלי,מצאתי 'פרצה' שככל הנראה תאפשר לי לקבל ציון מספק ולעבור את המבחן: לרוץ 2 ק"מ יותר משאר הבנות.
במשך חודשים אני מתאמנת בריצה וכושר ארבע פעמים בשבוע,בנוסף למטלות והלחצים שבית הספר ומשרד החינוך משרים עליי כתלמידה על בסיס יומי. אם לא אתאמן, אקבל ציון נכשל במקצוע החינוך הגופני ולא אוכל לקבל את תעודת הבגרות שלי – כל זאת מפני שבית הספר לא אפשר לי להיבחן בענף ספורט שאני חושבת שמתאים לי, אלא הכריח אותי להיבחן בענף ספורט שהוא חושב שמתאים למגדר שלי.
בעייני, השיטה הכי טובה היא השיטה הנהוגה ברוב בתי הספר בארצות הברית. בית הספר מאפשר כמה וכמה ענפי ספורט – מריקוד ועד כדורגל, וכל תלמיד מתמקד בשני ענפים לבחירתו.
כל תלמיד יכול לבחור ספורט אותו הוא אוהב ומתאים לו גופנית, ללא קשר למגדר שלו.
חשוב לזכור כי לכל אחד מאתנו יש גוף שונה שמסוגל לדברים אחרים, ואנחנו לא צריכים להרגיש רע עם עצמנו בגלל שאנחנו לא רוצים או מסוגלים לעשות סוג ספציפי של ספורט.
אני הייתי רוצה ללמוד בבית ספר,בו אין אפליה או הבדל בין מבחנים שנשים נדרשות לעשות ומבחנים שגברים נדרשים אליהם. סביבת למידה בה אדם יכול להחליט מי הוא, ולהרגיש מקובל על ידי הסובבים אותו -היא סביבת למידה שהייתי רוצה שהתלמידים במדינת ישראל יתחנכו בה.